wierdasalways

Alla inlägg under februari 2013

Av Wilma Helin - 27 februari 2013 23:46

Varit på Hrk(högbo ridklubb) hela dagen och träffat massa kompisar o Julia våldtog min kamera med bilder så blev över 500 o sen när jag hade rensat var jag nere i 377 bilder o hon vill att jag ska lägga upp dom på dv... Kommer då inte gå för inte ens hon kommer orka titta igenom dom xD. Tänkte hänga med till gymmet med Jens, Jesper o Jossan om dom inte redan varit där men det hade dom så det slutade med att jag åt chokladpudding istället, bra där Wilma! Har mest legat i soffan efter det o blivit mer o mer trött o nu kan jag nästan inte hålla ögonen öppna x). Blir nog att gå o lägga sig istället för att hålla sig vaken o bli pigg då vi ska åka o bowla imorgon :D Jag, mamma, Jesper, Jens, Jossan, Kasper o Fanny :D Åker tidigt med tåget imorgon bitti så måste vakna ganska tidigt xc Men får äntligen träffa Kasper efter sådär 1 månad, han var ju på studentkryssning från igår till idag, mamma ville inte ens tänka på det så hon sa åt oss att hålla tyst bara vi nämnde det ;). Men han verkar ha klarat sig utan att ramla över bord eller blivit alldeles för full o hamnat i slagsmål så ^^. Aja godnatt då! <3

Av Wilma Helin - 27 februari 2013 00:19

Kommer skriva om ridningen nu o sen blir det inge mer idag för är sjukt trött efter 2 dagar fulla med "aktiviteter".


Igår - Allting gick bra och vi hade markarbete, vi var 8 st som red samtidigt och övningarna vi gjorde blev därför lite krångligare, var ju inte så lätt när man hade en häst som stack för minsta lilla också... Men vi tränade att hoppa på serpentiner och att ha riktig kontroll över galoppen. Det gick ganska bra även fast Caramell var lite hyper o studsig. När vi galoppera på volten dampade Molly en gång o Caramell far iväg och jag hängde efter, fick stopp på honom och försökte lugna ner honom då han blir riktigt stressad eftersom han blir så jäkla rädd. Han stack typ 2 gånger efter det också o Ella ramla av en gång, jag satt som tur kvar fast var jäkligt nära att ramla av en gång men satt som tur kvar ^^ Hans galopp är ju redan skit skumpig så i början får man sitta o försöka sitta ner o när han sticker blir det ännu skumpigare så då sitter man där o skumpar nästan av istället xd Men det gick iallafall och vi gjode klart allting man skulle utan en avramling och en ganska fin Caramell :3


Idag - Om vi börjar från början i boxen då ;). Han var faktiskt ganska duktig även fast han har blivigt så naffsig... Han ska ha godis hela tiden o det han hela tiden ska titta är om man har godis på sig någonstans, han har liksom bytt ut det gosiga pussiga beteendet mot att vara naffsig :( Därför har jag börjat med att lägga godiset i krubban nu o hoppas på förändring även fast massa småbarn säkert ger i handen...Gick bra att få på sadel o sånt men sen kom man till tränset igen. Han slängde med huvudet och ville inte alls ha bettet i munnen men fick in det tillslut. Det jag tänker på hela tiden då är "vad är det för fel?", men jag tittade om bettet satt för hårt, om han hade nå sår i munnen eller någonting men hittade inget så får försöka fortsätta klura på det där... Men det jag blir irriterad på är att han fortsätter slänga med huvudet och hålla på efteråt så han råkar ju slänga in huvudet i mig o kan inte stå still o ska klia sig på mig hela tiden tills vi går ut ur boxen. Samtidigt som jag blir irriterad på honom så blir jag också fundersam om det är något fel men jag vet ju inte vad. O idag var han också så när vi kom ut på ridbanan, kunde inte stå still och höll på med huvudet. Jag hoppade upp o började rida och han gick på ganska bra, liksom ingen lugn takt utan snabbt. Jag försökte lugna ner honom och han började faktiskt gå lugnare. Vi travade fram till olika övningar och medan Maria pratade med oss när vi gick på en volt så gick han lugnt o fint o helt plötsligt får han något ryck o sticker, inge långt eller länge men ändå, jag som satt där o liksom lyssnade på Maria blev ju lite chokad över vad han gjorde men samlade snabbt upp tyglarna och saktade av. Idag var han liksom rädd för nästan allt! Men vi fortsatte med övningar med ställning och länga/korta stegen och det gick faktiskt ganska bra. Lite svårt med ställningen då han bara springer om man smackar på för mycket men med lite instruktioner av Maria så gick det till slut. Vi började med bommar på rakt spår på medel linjen och travade över det medan vi försökte ha hästarna helt raka. Carmall verkar ha en förmåga att ställa sig till höger och är väldigt vinglig ibland så blev lite svårt med att få honom rak men efter några gånger gick det. Vi gick ut varannan gån i höger o varannan i vänster varv. Maria satt upp ett hinder på det längst bort(var 3 sektioner) och vi trava över bommarna o landade i galopp efter hindret, vi jobbade fortfarande med samma sak men nu också att komma ut rakt efter hindret då hästarna gärna vill svänga på an gång eller åt fel håll. Hon satt upp ett hinder vid sekton två ovh vi travade över bommarna, travhoppade hindret, landade i galopp och hoppade det sista i galopp. Det gick bra och man fick verkligen fortsätta träna med att ha hästen rak o sen komma ut rakt efter hindret, lättare sagt en gjort helt enkelt! Hon satt till slut upp den sista sektionen och vi travhoppade första innan vi hoppade dom sista två i galopp, samma övningar och samma jobb med rak häst och rak väg. Caramell blev verkligen vinglig i slutet när han blev trött o låg över halsen en gång då han först skulle gena men jag sa ifrån så han svängde snabbt tillbaka o sen kom svängen vid väggen väldigt fort så han svängde snävt och snabbt till o då la jag mig helt enkelt på halsen för tappade balansen lite. I hans galopp är det väldigt svårt när han ska vingla till så mycket ibland x) Vi slutade med att galopp hoppa hindret i mitten på en 8:a en och en o jag ramla av xD Vi skulle göra en volt när vi hoppat hindret två gånger o volten var ju inte vid dom andra så han ville åt ett håll och jag ville åt ett annant så på tredje varvet(på volten) fick ja ligga i torven x) Snabbt upp o sa till på skarpen o då gick det :) Väldigt rolig och jobbig lektion, så glad att jag va med under dom här två dagarna för har verkligen lärt mig någonting! :)


Blev jäkligt långt och hoppas ni orkar läsa. Ridlektionen igår var ungefär 1 och en halv timme då vi var så många och lektionen idag var ungefär 1 timme och en kvart :) Ska sova nu, gonatt<3

Av Wilma Helin - 25 februari 2013 16:25

Har varit på gymmet o sprungit/gått i ungefär 35-40minuter o tränat typ mage i 5minuter för jag hade inte lust med nå mer xd Blir ridning om en timme på Caramell i 1 timme o 10 minuter så kommer nog sova som en stock inatt xD

Av Wilma Helin - 24 februari 2013 23:38

Har varit hos Elin hela helgen :3 Vi har varit random som vanligt o haft kul ;3 På fredagen kom vi hem till henne vid halv 6 någon gång o typ vilade lite innan vi skypa med Dansken :3 Dansken är en dansk random vän till oss som vi aldrig har träffat utan bara skypar med o har skit roligt ^^ Den kvällen somnade Elin framför skype medan jag o Dansken satt kvar o gjorde konstiga miner till varandra och var allmänt random medan Elin andades högt medan hon sov, hon snarkade nästan. Men sen vakna hon o vi gick upp o la oss istället ;)


Lördagen var nog en av dom jobbigaste i mitt liv o.o Vi vaknade vid halv 9/9 o åt frukost o sånt sen vid 2 så skulle vi fixa Perslunda klassikern(kan berätta vad det är sen) i skidor. Vi skulle åka 1 mil o vi var ju död efter 5km... När vi kom till 8/9km var det ända vi kunde tänka på var vatten och vi åkte o sjöng på cupsong innan vi blev så sugna på vatten sp vi spurtade iväg o snart var vi klar, helt döda o utpumpade. Vi hade inte alls åkt fort men på något sätt tar det väldigt på krafterna ändå ;) Tog 90 minuter att åka 10km, det är ganska bra ändå ;) Vi kom hem o bara vilade innan vi fixade hästarna o sen titta på melodifestivalen... Tycker Ulriks låt inte var riktigt han, liksom i stilen :( Han hade inte ens sin lilla fina bondmössa, ingen gitarr i händerna eller ett munspel i munnen, kändes inte alls som Ulrik :( Saknar Soldiers... Men jaja, bidrag 1 var ju barnförbjudet och sen var det inte så många bra bidrag :/ Ville ha en höjning på Terese sång men det kom ingen så :(


Idag blev det lite ridning på pigga Gimbo, var riktigt kul :3 Har lite bilder från ridturen som jag kanske kan lägga upp sen ;) Sen blev det att packa, hälsa på några släktingar till Elin då en av dom fyllde år o sen åkte jag hem :( Men vi träffas imorgon för hon ska va med på rid träningarna :D På Gimbo :D Hon säger att hon ska muta mig med att rida Gimbo istället för Caramell så hon får rida Caramell but I don't know about that... ;3 Aja sitter o äter spaghetti o har tagit medicinen så nu funderar jag på om jag ska knäppa på film eller nå... Vi får se :3 Goodnight<3

Av Wilma Helin - 24 februari 2013 23:01

             

Var så himla fint ute så gick ut o knäppte :3

Av Wilma Helin - 21 februari 2013 21:38

Ingen directioner har nog missat att videon till One way or another har kommit ut ;D Verkligen älskar den o tycker dom sjunger den jätte bra! :3 Och tycker ni som kan ska köpa den på Itunes för ungefär 28/29 kronor då det mesta går till välgörenhet till fattiga familjer och hjälper dom att få vaccin. Och alla som säger att One direction bara bryr sig om pengar, det är bullshit, för dom bryr sig verkligen om människor runt omkring dom och folk som har det svårt! Ännu en anledning till att jag älskar dom :')


Videon när dom var i afrika och hälsar på barn på sjukhuset där ---->HÄR<----- :') var beredd att fälla några tårar! :')


One way or another ---->HÄÄÄÄR<---- Så sjukt bra video :3


O jag jag är medveten om att "One way or another" är Blodies låt och att One direction bara gjort en cover av den men dom gjorde den för välgörenhet o har nog inte bara tagit låten utan säker köpt den eller fått lov att använda den :)

Av Wilma Helin - 21 februari 2013 21:21

Red Caramell i måndags o han var riktigt duktig :3 Men vi börjar från början ;)

Kom som vanligt till stallet och började gosa o fixa honom för ridlektion, han var inte lika pussig men han skulle ju utforska det jag hade på mig och min hjälm o dessutom försöka få in min hand i han mun med hjälp av sin läpp... Men allting var liksom som vanligt tills vi kom till tränset, han har alltid varit så att han snällta tar bettet utan att hålla på med huvet, han har liksom kunnat tagit upp huvudet lite men har aldrig varit nå problem med att få på det så började ju direkt tänka vad det var för fel när han drog bort huvudet och ville inte alls ha tränset på sig. Jag fick på honom allting och ställde mig för att vänta på att få gå ut i ridhuset, då kunde han inte ens stå still utan skulle gå ut ur boxen och putta på mig och hålla på, så jag ställde mig lite framför hans bog så när han gick skulle han gå på mig och jag skulle få mer kraft till att putta bak honom, när han började gå tog jag spjän med benen och tröck honom bakåt. Han var helt enkelt helt omöjlig o jag vet inte vad det var för fel för han verkade ju inte ha ont :/ Men vi kom ut i ridhuset och han var helt normal när han gick där bredvid mig, jag satt upp och började fixa med allt o i början var han helt fantastisk lyssnade på hjälperna och allting sånt, det var efter galoppen det blev lite svårare då han försökte sticka och bocka några gånger när vi galopperade på volten eftersom han blev rädd när en annan i gruppen slog på en annans häst ländtäcke, jag lugnade ner honom så mycket jag kunde o fortsatte rida, hade fullt upp med att hålla galoppen och försöka sitta ner i den då den är väldigt skumpig. Allting gick bra tillslut och vi började öva på serpentiner. Snart skulle vi fatta galopp mellan serpentinerna och han som inte är värst utbildad typ springer in i galoppen, vilket vi vill få ändring på. Men han blev skit pigg o varje serpentin vi skulle fatta galopp på blev han pigg o efter ett tag lyssnade han inte så mycket på hjälperna, jag kunde hålla honom i trav så länge jag vill men han blev pigg där han visste att vi galopperat tidigare. När vi trava av dom så var han fortfarande pigg från galoppen och ville inte riktigt ta det lugnt men jag försökte så mycket jag kunde att lugna ner honom. O sne var ridlektionen slut :) Han var snäll i boxen när jag fixade honom efteråt och allting gick bra, han ville inte riktig att jag skulle gå och stretchade honom lite försiktigt innan jag åkte hem.

Var ändå ganska nöjd över honom när vi åkte hem då han i måndags hade en fin bjudning och travade i bra takt :)


På måndag så blir det markarbete med honom o på tisdag blir det hoppning :) Längtar verkligen :) Blev inge dressyrpass då jag verkligen är uppbokad hela sportlovet, Ridning måndag/tisdag, ska till högbo på onsdag, bowling med familjen på torsdag och sen under helgen har jag inte planerat något men vi får se hur de blir ;) Känns som att jag inte kommer ha någon vilo tid alls xD Men jaja, blir roligare än att sitta hemma o tråka hela dagarna ;)

Av Wilma Helin - 21 februari 2013 21:07

Har typ haft ganska mycket nu i veckan ändå, i måndags red jag ju(finaste Caramell), Tisdags styrketräna jag för vill komma i form(använde denna --->KLICKA HÄR <---) o så otränad som jag är dog jag typ på en gång... Hade ju också musik prov som gick skit så ja....

Sen igår så försökte jag ta det lugnt när jag kom hem o sen fick jag gå i kylan 3km till kyrkan på konfa, va foreveralone där o sen gå hem igen när det var ännu kallare(mysigt). Började rota i garderoben efter kläder jag kunde använda till klädsimmet idag o jag hittade ett par tights o en långärmad tröja som jag inte är ett enda dugg rädd om så packade gympaväskan o åt o helt plötsligt var klockan 10 o pappa kom hem, hann inte blogga igår helt enkelt :(

Idag var jag i skolan o ramlade som vanligt lika klumpigt och konstigt. Sprang från biosalen för att det var så jäkla kallt o ville in oprecis när jag tar tag i dörrhandtaget så ramlar jag baklänges på någon isfläck o landar på rygg... Gjorde inte illa mig förutom på fingrarna så jag typ "fastnade" i dörrhandtaget o så.... Alla skrattade(vilket jag också gjorde), så borstade bort snön o gick in när jag kom upp. Vi hade ju klädsim också o det var bara lite jobbigare än vanligt, tränade på livräddning och råkade "dränka" saaben typ tio gånger, jag "dränkte" också mig själv någon gång... Riktigt äckligt att simma med kläder ändå då kläderna klippar fast sig på kroppen... Men kom hem utan istappar i håret o la mig i soffan o somna, bra Wilma! Du kommer inte kunna sova inatt o imorgon får du ingen skjuts så du måste upp tidigt fast du kommer ju ändå komma upp typ kvart i 8 men jaja. Aja nu ska jag sluta vara så konstig o titta på en film innan jag går o lägger mig, bye :)<3

Sök i bloggen

Presentation


Hej hej, jag heter Wilma och är 14(snart 15)år :)Denna blogg kommer väl mest handla om mina vardagar och blir väl lite One direction och musik ibland också :) Hoppas ni gillar det och lämna gärna en kommentar! :D

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad vill ni ha på era semlor? ;)
 Grädde och mandelmassa
 Grädde och vaniljsås
 Vaniljsås o mandelmassa(Går det att ha de?))
 Grädde
 Vaniljsås
 Mandelmassa
 Någonting annat

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Kategorier

Senaste inläggen

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards